Katolícke čítanie (286.) – 13.10.2023 – piatok

Nech ťa neznepokojuje ľudská kritika

1 – Syn môj, stoj pevne a dúfaj vo mňa. Lebo čože sú slová ľudí ako len slová?

2 – Letia povetrím, ale skale neublížia.

3 – Keď si vinný, umieň si, že sa ochotne napravíš. ak si si nie vedomý ničoho zlého, pomysli si, že to rád znesieš z lásky k Bohu.

4 – Veď je to dosť málo, keď len tu a tam znášaš slová, pretože ťažké údery by si ešte nezniesol.

5 – A prečo ťa takéto maličkosti zarmucujú? Vari len preto, že ešte príliš žiješ telu a že si ľudí všímaš viac než treba?

6 – Alebo preto, že sa obávaš, aby niekto tebou nepohŕdal, nechceš aby ti niekto vyčítal tvoje priestupky, a hľadáš všelijaké výhovorky?

7 – Ale pozri sa lepšie na seba poznáš, že v tebe ešte žije duch sveta a márnivá túžba páčiť sa ľuďom.

8 – Lebo keď sa tak vyhýbaš poníženiu a zahanbeniu pre svoje chyby, tým dosvedčuješ, že nie si opravdivo pokorný, že si ešte ‘neodumrel svetu a že svet ti ešte nie je ukrižovaný’ (porov. Gal 16, 14).

9 – Ale počúvaj len moje slová, a nebudeš sa starať o všetky ľudské reči.

10 – Hľa, keby o tebe rozprávali všetko, čo len možno v zlosti vymyslieť: čo ti to všetko môže uškodiť, keby si si to vôbec nevšímal a nekládol na to väčšiu váhu než na nepatrnú triesočku? Či by ti to mohlo skriviť čo len jediný jeden vlas?

11 – Ale kto nedáva pozor na svoje srdce a nemá Boha pred očami, toho hneď znepokojí akékoľvek hanlivé slovo.

12 – No, kto vo mňa dúfa a neopiera sa o svoj vlastný súd, ten sa nebojí ľudí.

13 – Lebo ja som sudca a poznám všetky tajnosti; ja viem, ako sa vec stala a poznám i ohovárača, i toho, kto krivdu znáša.

14 – Odo mňa vyšlo toto slovo, s mojím dopustením sa to stalo, ‘aby vyšlo najavo zmýšľanie mnohých sŕdc’ (Lk 2, 35).

15 – Ja budem súdiť vinného i nevinného, ale vopred som ich chcel oboch skúšať tajným súdom.

16 – Ľudské svedectvo často klame; ale môj súd je pravdivý; obstojí a nebude podvrátený.

17 – Pravda, často zostáva tajomstvom a len málokomu je dopodrobna známy; ale nikdy sa nemýli a nemôže mýliť, i keby sa v očiach nemúdrych zdal byť nesprávnym.

18 – Preto pri každom súde sa obracaj ku mne a nespoliehaj sa na svoje vlastné rozhodnutie.

19 – Spravodlivého nezarmúti nič, čokoľvek Boh naňho dopustí. I keby proti nemu niečo nespravodlivé udávali, nebude veľmi dbať na to.

20 – Ale ani sa nebude zbytočne radovať, keď ho iní právom budú obhajovať.

21 – Lebo vie, že ‘ja skúmam srdcia i ľadviny’ (porov. Ž 7, 10; Zjv 2, 23) a že ja nesúdim podľa človeka tváre a vonkajšieho zdania.

22 – Lebo v mojich očiach je často hriešne, čo ľudia pokladajú za hodné chvály.

23 – Pane Bože, spravodlivý sudca, mocný a zhovievavý, ty poznáš ľudskú krehkosť a zlobu, buď mojou silou a všetkou mojou dôverou, lebo úsudok môjho svedomia mi nepostačí.

24 – Ty vieš, čo ja neviem, a preto by som sa mal pri každom karhaní pokoriť a trpezlivo ho znášať.

25 – Odpusť mi láskavo, že toľko ráz som tak neurobil a daruj mi znova milosť väčšej trpezlivosti.

26 – Lebo oveľa lepšie je pre mňa tvojím prebohatým miilosrdenstvom dosiahnuť odpustenie, než svojou zdanlivou spravodlivosťou obhájiť chyby skryté v mojom svedomí.

27 – ‘Lebo nie som si ničoho vedomý, ale to ma neospravedlňuje (1 Kor 4, 4); lebo ak odvrátiš od nás svoje milosrdenstvo, ‘nik, kým žije, nie je spravodlivý pred tebou’ (Ž 143, 2).

Sväté písmo na dnes: 1 Mach 12, 1 Mach 13, 1 Mach 14, 1 Mach 15

Modlitba posvätného ruženca: bolestný

a) ktorý nech osvecuje náš rozum – b) ktorý nech upevňuje našu vôľu – c) ktorý nech posilňuje našu pamäť

  1. Ktorý sa pre nás krvou potil
  2. Ktorý bol pre nás bičovaný
  3. Ktorý bol pre nás tŕním korunovaný
  4. Ktorý pre nás kríž niesol
  5. Ktorý bol pre nás ukrižovaný

Pridaj komentár