Katolícke čítanie (287.) – 14.10.2023 – sobota

Kto miluje Ježiša Krista, nezávidí mocným totho sveta, ale závidí tým, čo viac milujú Ježiša (1. – 2.)

Láska nezávidí, lebo nemôže závidieť bohatým pozemské majetky, po ktorých nebaží a ktorými pohŕda. Treba rozoznávať dvojakú závisť: zlú a dobrú. Hriešne závidí ten, čo smúti pre pozemské dobrá, ktorými oplývajú iní. Rád by ich mal pre seba a nechce ich dožičiť iným.

Svätá závisť nielenže nezávidí mocným tohto sveta, ktorí sú zahrnutí poctami a svetskými rozkošami, ale má s nimi úprimnú sústrasť. Nič nehľadá a po ničom nebaží, iba po Bohu, aby Boha čo najväčšmi milovala. Preto sväté závidí tým, čo ho väčšmi milujú ako ona, lebo v láske k Bohu vy chcela prevýšiť aj serafínov.

Svätí majú na tomto svete iba tento jediný cieľ, ktorý tak uchvacuje a láskou zraňuje Božie Srdce, že ho núti k slovám: “Očarila si moje srdce, sestrička moja, nevesta, očarila si moje srdce jediným pohľadom svojich očí” (Pies 4, 9). Tento jediný pohľad znamená jediný cieľ, ktorý sleduje zasnúbená duša vo všetkých skutkoch a myšlienkach. Jej jediným cieľom je zaľúbiť sa Bohu. Svetsky zmýšľajúci ľudia konajú pod tlakom viacerých rôznych hľadísk, ktoré prezrádzajú neusporiadané vnútro. Jedni sa chcú zaľúbiť ľuďom, iní bažia po cti, iní túžia po bohatstve. Iní chcú aspoň uspokojiť seba samých. Svätí sa dívajú na veci len z jedného zorného uhla. Pri všetkom, čo robia, majú jediný cieľ – zaľúbiť sa Bohu. S Dávidom hovoria: “Veď kohože mám na nebi? A keď som pri tebe, nič pozemské ma neteší… Boh je Boh môjho srdca a podiel večitý! (Ž 73, 25 n.).

Čo by som si žiadal, môj Bože, na tomto i na onom svete, ak nie teba samého? Ty si moje jediné bohatstvo, ty si jediným pánom môjho srdca. “Nech sa radujú boháči zo svojho bohatstva a králi zo svojho kráľovstva, ty, Ježišu môj, si môj poklad a moje kráľovstvo” (svätý Paulín).

Mária a tajomstvo zmŕtvychvstania (16. – 17.)

Zapáľ v mojom srdci túžbu k ešte väčšej, hlbšej a vytrvalejšej zbožnosti a zvelebovaniu tvojho mena. Už nechcem vyhľadávať radosti tohto sveta, ale túžiť po nebeských slastiach, spolu s Máriou ich okúsiť, rozjímať nad nimi a nájsť v tebe zaľúbenie.

Kto iný by mohol pomôcť mne bezvýznamnému silne a hlboko rozjímať nad týmito slasťami, kto iný by mi pomohol žiť s Pánom Ježišom, tak, žeby celý svet aj všetci blízki pre mňa stratili zmysel?

Spolu s tvojou sladkou Matkou, anjelmi a svätými ťa, sladký Ježiš, prosím, aby si panoval nad mojím srdcom, aby si v jeho útrobách zapálil oheň, aby si ho často navštevoval a zachoval ho pobožným. Dovoľ mi po zavŕšení pozemských strastí uvidieť nebeskú nádheru.

O prikázaniach – O dobrých skutkoch a o cnostiach

223. Ktoré sú hlavné mravné cnosti? Hlavné mravné cnosti sú:

  1. sila – ako smelosť a vytrvalosť
  2. múdrosť – ako opatrnosť
  3. miernosť
  4. spravodlivosť

Smelosť nás robí pohotovými konať dobro aj v nepriaznivých a ťažkých okolnostiach. Múdrosťou poznávame, čo máme robiť, aby sme nestratili večnú blaženosť. Miernosťou si zachovávame vo všetkom mieru. Spravodlivosťou dávame každému, čo mu patrí.

Príklady: Makabejskí bratia. Daniel. Svätý Jozef.

Zo základných mravných cností pochádzajú cnosti, ktoré sú opakom siedmich siedmich hlavných hriechov: poníženosť, štedrosť, čistota, láska, striedmosť, tichosť a horlivosť v dobrom. Človek, ktorý si osvojil tieto cnosti, je mravný.

Príklady: Stotník z Kafarnauma. Sv. Ján Krstiteľ, sv. Vincent de Paul

Sväté písmo na dnes: 1 Mach 16, 2 Mach 1, 2 Mach 2

Modlitba posvätného ruženca: radostný

a) ktorý nech rozmnožuje našu vieru – b) ktorý nech posilňuje našu nádej – c) ktorý nech roznecuje našu lásku

  1. Ktorého si, Panna, z Ducha Svätého počala
  2. Ktorého si, Panna, pri navštívení Alžbety v živote nosila
  3. Ktorého si, Panna, v Betleheme porodila
  4. Ktorého si, Panna so svätým Jozefom v chráme obetovala
  5. Ktorého si, Pana so svätým Jozefom v chráme našla

Pridaj komentár