V. metóda – Sväté metódy, ako sa modliť svätý ruženec a získať milosti z tajomstiev života, umučenia a slávy Ježiša a Márie

Stopäťdesiat pohnútok, ktoré pobádajú modliť sa svätý ruženec.

[32] Verím: definícia a podstata svätého ruženca. 1. Otče náš: rozdelenie svätého ruženca. 1. Zdravas’: každodenný ruženec. 2. Zdravas’: riadny ruženec. 3. Zdravas’: večný ruženec.

[33] 2. Otče náš: vznešenosť svätého ruženca v obrazoch Starého zákona a podobenstvách Nového.

  1. Zdravas’: sila svätého ruženca proti svetu v podobe malej skaly, čo bez ľudskej ruky padla na Nabuchodonozorovu sochu a rozdrúzgala ju na kusy.
  2. Zdravas’: jeho sila proti diablovi v podobe Dávidovho praku, ktorým premohol Goliáša.
  3. Zdravas’: jeho sila proti všetkým druhom nepriateľov spásy v podobe Dávidovej veže, kde mal tisíc druhov útočných i obranných zbraní.
  4. [Zdravas’]: jeho zázraky predstavené v Mojžišovej palici, ktorá dala voda vytrysknúť zo skál, tíšila vody, rozdelila moria a urobila tisíce a tisíce zázrakov.
  5. [Zdravas’]: jeho svätosť v podobe Archy zmluvy, čo obsahovala Zákon, mannu i palicu, a predobraz má i v Dávidovej harfe.
  6. [Zdravas’]: jeho svetlo v ohnivých stĺpoch v noci a žiarivom oblaku cez deň, ktoré viedli Izraelitov.
  7. [Zdravas’]: jeho sladkosť v mene nájdenom v levovej papuli.
  8. [Zdravas’]: jeho plodnosť v sieti, čo svätý Peter z príkazu Nášho Pána hodil do mora a ktorá sa neroztrhla, hoci v nej bolo stopäťdesiattri rýb.
  9. [Zdravas’]: jeho podivuhodné plody v podobenstve o horčičnom zrnku, ktoré, hoci je také malé na pohľad, stane sa veľkým stromom, kde si nebeské vtáky robia hniezdo.
  10. [Zdravas’]: jeho bohatstvá v podobenstvách o poklade ukrytom na poli, ktoré musí kúpiť múdry už za celý svoj majetok.

[34] 3. Otče náš: To je dar, ktorý prišiel z neba: každý dokonalý dar (Jak 1, 17); a veľký dar, ktorý Boh dáva svojim najväčším služobníkom: každý dobrý údel (Jak 1, 17).

  1. Zdravas’: Boh je autorom zložených modlitieb a tajomstiev, ktoré obsahuje.
  2. Zdravas’: Svätá Panna ustanovila formu svätého ruženca.
  3. [Zdravas’]: svätý Dominik kázal ako máloktorý svätý, no neobrátil skoro žiadneho hriešnika.
  4. [Zdravas’]: na svojich misiách sprevádzaný viacerými biskupmi, a ich práce boli bez ovocia.
  5. [Zdravas’]: v sile modlitieb a umŕtvovaní v lese pri Toulouse dostal ruženec.
  6. [Zdravas’]: vstúpil do Toulouse, kázal tam ruženec s veľkými divmi a veľkým požehnaním.
  7. [Zdravas’]: celý život pokračoval v kázaní s neslýchanými plodmi.
  8. [Zdravas’]: počas jeho kázania šíril svätý ruženec podivuhodné účinky na všetky strany.
  9. [Zdravas’]: úpadok svätého ruženca.
  10. [Zdravas’]: jeho znovu udomácnenie blahoslaveným Alanom de la Roche.

[35] 4. Otče náš: ruženec je trojitá koruna, ktorá sa dáva na hlavu Ježiša Krista a Márie a korunuje ho ten, kto sa ho modlí každý deň.

  1. Zdravas’: sú tri druhy korún svätej Panny.
  2. Zdravas’: každodenný ruženec je veľká koruna.
  3. Zdravas’: zavrhnutí sa korunujú už zvädnutými ružami.
  4. [Zdravas’]: predurčení korunujú Ježiša a Máriu večnými ružami.
  5. [Zdravas’]: Židia korunovali Ježiša Krista ostrými tŕňmi.
  6. [Zdravas’]: opravdiví kresťania ho korunujú voňavými ružami.
  7. Zdravas’: prvá koruna Nevesty, alebo vznešenosti, ktorú kladú na hlavu Márie prvou korunkou.
  8. [Zdravas’]: druhá koruna dobyvateľa či moci je druhou korunkou.
  9. [Zdravas’]: tretia koruna zvrchovanosti alebo dobroty je treťou korunkou.
  10. [Zdravas’]: tri korunky pre toho, kto odrieka svätý ruženec denne; korunka 1. milosti, 2. pokoja, 3. slávy; v živote, smrti i vo večnosti.

[36] 5. Otče náš: ruženec je obsahom tajomstiev všetkých najkrajších modlitieb Cirkvi.

  1. Zdravas’: Verím je skratkou Evanjelia.
  2. Zdravas’: modlitba veriacich.
  3. Zdravas’: štít vojakov Ježiša Krista.
  4. [Zdravas’]: Otče náš, modlitba, ktorej autorom je sám Ježiš Kristus.
  5. Zdravas’: modlitba, ktorou prosil svojho Otca a ňou obsiahol, čo chcel.
  6. Zdravas’: modlitba, čo obsahuje práve toľko tajomstiev, koľko slov.
  7. [Zdravas’]: modlitba, ktorá obsahuje všetky naše povinnosti voči Bohu.
  8. Zdravas’: modlitba, ktorá obsahuje v skratke všetko, čo musíme od Boha prosiť.
  9. Zdravas’: modlitba neznáma a veľmi zle odriekaná nejedným kresťanom.
  10. Zdravas’: parafráza Otče náš.

[37] 6. Otče náš: ruženec obsahuje Anjelský pozdrav, ktorý je najpríjemnejšou modlitbou, akú sa možno modlliť k Svätej Panne.

  1. Zdravas’: ruženec je Boží kompliment, čo získava srdce Svätej Panny.
  2. Zdravas’: je nový spev Nového zákona, ktorý veriaci spievajú pri vychádzaní z diablovho zajatia.
  3. [Zdravas’]: je spev anjelov a svätých v nebi.
  4. [Zdravas’]: je modlitba predurčených a katolíkov.
  5. [Zdravas’]: je tajomná ruža, čo teší Svätú Pannu i dušu.
  6. [Zdravas’]: je vzácna modlitba, čo skrášľuje i posväcuje dušu.
  7. [Zdravas’]: je minca pre kúpu neba.
  8. [Zdravas’]: je modlitba, ktorá rozlišuje predurčených a zavrhnutých.
  9. [Zdravas’]: je hrôza diabla, úder, čo ho rozdrví, klinec Sisaru, ktorý mu prepichne hlavu.
  10. Zdravas’: parafráza Zdravas’.

[38] 7. Otče náš: ruženec je skratkou Božích tajomstiev Ježiša a Márie, pripomienkou a spomienkou ich života, umučenia a slávy.

  1. Zdravas’: nešťastie a skaza ľudí prichádza neznalosťou a zabúdaním na tajomstvá Ježiša Krista.
  2. Zdravas’: ruženec dáva poznanie, privádza do pamäti tajomstvá Ježiša a Márie, aby sme ich uskutočňovali.
  3. Zdravas’: najväčším prianím Ježiša Krista bolo a stále je, aby sme na neho pamätali; preto ustanovil svätú omšu.
  4. [Zdravas’]: po svätej omši je svätý ruženec najsvätejšou činnosťou a modlitbou, ktorú možno konať, lebo je pamiatkou a slávením toho, čo Ježiš Kristus pre nás vykonal a vytrpel.
  5. Zdravas’: ruženec je modlitba anjelov a svätých v nebi, lebo oslavujú život, smrť a slávu Ježiša Krista.
  6. Zdravas’: keď sa modlíme ruženec, slávime denne alebo týždenne všetky tajomstvá, ktoré Cirkev slávi v jednom roku pre posvätenie svojich detí.
  7. [Zdravas’]: tí, čo sa modlia svätý ruženec denne, majú účasť na tom, čo svätí robia v nebesiach, ako si zaslúžili na zemi, pretože na zemi robia to, čo robia svätí v nebi.
  8. Zdravas’: tajomstvá svätého ruženca sú zrkadlami predurčených, v ktorých vidia svoje nedostatky, i pochodňami, čo ich vedú v tejto zemi temnôt.
  9. Zdravas’: sú fontánami živej vody Spasiteľa, kde budú s radosťou čerpať vody milosti spásy.
  10. Zdravas’: ruženec je pätnásť stupňov Šalamúnovho chrámu i pätnásť stupňov Jakubovho rebríka, po ktorých anjeli schádzali a opäť stúpali k nebu a po ktorých vystúpili do neba.

[39] 8. Otče náš: ruženec je strom života, ktorý prináša celý rok podivuhodné plody.

  1. Zdravas’: ruženec osvecuje slepých a zatvrdilých hriešnikov.
  2. Zdravas’: privádza späť zaťatých bludárov.
  3. Zdravas’: oslobodzuje zajatcov.
  4. Zdravas’: uzdravuje nevyliečiteľných.
  5. Zdravas’: obohacuje chudobných.
  6. Zdravas’: podopiera slabých.
  7. [Zdravas’]: potešuje zarmútených a zomierajúcich.
  8. Zdravas’: obnovuje ochabnutých rehoľníkov.
  9. Zdravas’: zastavuje pohromy Božieho hnevu.
  10. Zdravas’: zdokonaľuje spravodlivých.

[40] 9. Otče náš: ruženec je praktika, ktorú Boh potvrdil nekonečnými zázrakmi.

  1. Zdravas’: zázraky pre obrátenie hriešnikov.
  2. Zdravas’: pre obrátenie bludárov.
  3. Zdravas’: pre uzdravenie všetkých druhov chorôb.
  4. Zdravas’: pre zomierajúce bratstvá.
  5. [Zdravas’]: pre posvätenie nábožných ľudí.
  6. [Zdravas’]: pre vyslobodenie duší z očistca.
  7. ]Zdravas’]: pre prijatie do bratstva.
  8. [Zdravas’]: pre napredovanie svätého ruženca a olej lampy svätého ruženca.
  9. Zdravas’: pre jeho nábožné odriekanie.
  10. [Zdravas’]: pre zbožnú trpezlivosť so samým sebou.

[41] 10. Otče náš: svätý ruženec je jedinečný, lebo bol ustanovený pre veľmi vznešené ciele, veľmi oslavujúce Boha a veľmi spasiteľné pre dušu.

  1. Zdravas’: pre vstup do tohto bratstva, pre obdivuhodné posilnenie skrze jednotu, ktorú prináša s miliónmi bratov a sestier.
  2. Zdravas’: pre neustále pripomínanie tajomstiev Ježiša a Márie.
  3. Zdravas’: pre chválu Boha počas všetkých hodín dňa i noci a na všetkých miestach vesmíru, čo by nik nemohol robiť sám.
  4. [Zdravas’]: pre vďaku nášmu Pánovi za všetky milosti, ktoré nám v každom okamihu dáva.
  5. [Zdravas’]: pre vyprosovanie odpustenia od neho vo všetkých hodinách každodenných previnení.
  6. Zdravas’: pre silnejšiu účinnosť našej modlitby skrze jednotu, ktorú tvoríme s inými.
  7. Zdravas’: pre vzájomnú pomoc v hodine smrti, ktorá je tak nebezpečná, tak ťažká a tak dôležitá.
  8. Zdravas’: pre podporu v hodine súdu skrze toľkých obhajcov, ktorí sú v bratstve ruženca.
  9. Zdravas’: pre úľavu a skoré vyslobodenie z trestov očistca po smrti skrze omše a príhovory, ktoré sa za nich obetujú.
  10. Zdravas’: pre formovanie armády usporiadanej do boja za zničenie dibalovho impéria a ustanovenie vlády Ježiša Krista.

[42] 11. Otče náš: ruženec je veľký sklad odpustkov pridelených pápežmi pretekajúcimi sa medzi sebou.

  1. Zdravas’: úplné odpustky pridelené staniciam v Ríme a Jeruzaleme v určité dni.
  2. Zdravas’: úplné odpustky pri vstupe do bratstva.
  3. Zdravas’: úplné odpustky v hodinu smrti.
  4. Zdravas’: odpustky pri odriekaní svätého ruženca.
  5. Zdravas’: odpustky pre tých, ktorí sa modlia ruženec.
  6. Zdravas’: úplné odpustky pre tých, ktorí sa modlia v kostole ruženec prvé nedele v mesiaci.
  7. Zdravas’: odpustky v procesii.
  8. Zdravas’: odpustky pre tých, čo slávia omšu ruženca.
  9. Zdravas’: odpustky za určté diela milosrdenstva
  10. Zdravas’: odpustky pre tých, ktorí na modlitbu ruženca nemôžu navštíviť kostol, ani prijímať, ani byť na procesii.

[43] 12. Otče náš: ruženec je potvrdený príkladmi, ktoré nám dali o ňom svätí.

  1. Zdravas’: svätý Dominik je jeho autorom.
  2. Zdravas’: blahoslavený Alan de la Roche ho obnovil.
  3. Zdravas’: svätí bratia kazatelia ho rozširujú.
  4. Zdravas’: medzi pápežmi: Pius V., Inocent III., Bonifác VIII., ktorý ho prikrášlil saténom.
  5. Zdravas’: medzi kardinálmi: svätý Karol Boromejský.
  6. [Zdravas’]: medzi biskupmi: svätý František Saleský.
  7. [Zdravas’]: medzi rehoľníkmi: svätý Ignác, svätý Filip Neri, svätý Félix z Kantalície.
  8. [Zdravas’]: medzi kráľmi a kráľovnami: svätý Ľudovít, Filip I., španielsky kráľ, kráľovná Blanka.
  9. Zdravas’: medzi vedcami: Albert Veľký, Navarro, …
  10. Zdravas’: medzi najzbožnejšími: sestra Mária od Vtelenia, slávna zbožná z Ríma.

[44] 13. Otče náš: porazení nepriatelia svätého ruženca nám ukazujú jeho slávu.

  1. Zdravas’: čo ho zanedbali.
  2. Zdravas’: čo ho odriekajú vážne a bez pozornosti.
  3. Zdravas’: čo ho odriekajú náhlivo a zo zvyku.
  4. Zdravas’: čo ho odriekajú v smrteľnom hriechu bez polepšenia.
  5. Zdravas’: čo ho odriekajú pokrytecky bez akéhokoľvek základu zbožnosti.
  6. Zdravas’: kritici, čo si zaumienili ho zničiť.
  7. Zdravas’: bezbožní, čo proti nemu bojujú svojimi prednáškami.
  8. Zdravas’: zbabelí, čo sa zaň nadchli, no ho opustili.
  9. Zdravas’: bludári, čo ho napádajú a očierňujú.
  10. Zdravas’: démoni, čo ho nenávidia a ničia tisícimi spôsobmi.

[45] 14. Otče náš: zmes námietok, ktoré obyčajne prinesú bludári, kritici, voľnomyšlienkári, nedbalí a nevedomci, aby ho zničili, alebo aby sme sa ho prestali modliť.

  1. Zdravas’: je novota.
  2. Zdravas’: je vynález rehoľníkov, aby mali peniaze.
  3. Zdravas’: je pobožnosť ženičiek, čo nevedia čítať.
  4. [Zdravas’]: je hlúposť, lebo je to modlitba bezcenná.
  5. Zdravas’: bolo by lepšie odriekať kajúce žalmy.
  6. Zdravas’: radšej modlitba mysle.
  7. Zdravas’: je modlitba príliš dlhá a nudná.
  8. Zdravas’: možno sa spasiť bez modlitby ruženca.
  9. Zdravas’: hreší sa, ak sa vynechá.
  10. Zdravas’: je dobrý, no nemám čas sa ho modliť.

[46] 15. Otče náš: spôsob, ako sa dobre modliť svätý ruženec.

  1. Zdravas’: treba sa ho modliť čistý, bez smrteľného hriechu.
  2. Zdravas’: samozrejme bez akéhokoľvek zlého úmyslu.
  3. Zdravas’: pozorne, bez každej dobrovoľnej roztržitosti.
  4. Zdravas’: pomaly a s prestávkami.
  5. Zdravas’: nábožne meditujúc tajomstvá.
  6. Zdravas’: pokorne, skromne, na kolenách alebo postojačky.
  7. Zdravas’: úplne, bez delenia a denne.
  8. Zdravas’: šeptom, kto sa modlí celkom sám.
  9. Zdravas’: verejne a na dva chóry.
  10. Zdravas’: stále až do smrti.

[47] 16. Otče náš: rôzne metódy modlitby svätého ruženca.

  1. Zdravas’: možno sa modliť svätý ruženec jednoducho, odriekať Otče náš a Zdravas’ mysliac na tajomstvá.
  2. Zdravas’: možno pridať slovko v každom tajomstve desiatka.
  3. Zdravas’: možno robiť malú obetu pri každom desiatku.
  4. [Zdravas’]: možno ju robiť vúčšiu pri každom desiatku.
  5. [Zdravas’]: pri každom Zdravas’ možno mať osobitný úmysel.
  6. [Zdravas’]: možno ho odriekať vnútorne v duchu.
  7. Zdravas’: pri každom Zdravas’ možno pripojiť pokľaknutie.
  8. Zdravas’: možno pripojiť prostráciu.
  9. Zdravas’: možno pripojiť sebazaprenie.
  10. Zdravas’: pri každom desiatku možno robiť spomienku na svätých a spojiť nejakú z hore uvedených metód podľa vnuknutia Ducha Svätého.

Prídavok 1 – Základné pravidlá svätého ruženca

[48]

  1. Zapísať sa do knihy bratstva, ak je to možné v ten istý [deň] sa vyspovedať, prijímať a modliť sa svätý ruženec.
  2. Mať posvätenú korunku alebo ruženec.
  3. Modliť sa svätý ruženec denne, alebo aspoň každý týždeň.
  4. Spovedať sa a prijímať, ak možno, prvé nedele v mesiaci a zúčastniť sa procesií svätého ruženca. Pamätať, že žiadne z týchto pravidiel neviaže pod hriechom.

Účinnosť a dôstojnosť ruženca

[49] “Ružencom sa verejní hriešnici, muži i ženy, obracali k svätému životu, oplakávali svoje zločiny slzami ľútosti. I malé deti konali neuveriteľné pokánia. Úcta k môjmu Synovi a ku mne natoľko rozkvitla, že by si niekto mohol myslieť, že vidí anjelov zostupujúcich na zem. Viera rástla a mnoho veriacich veľkodušne túžilo zomrieť za vieru a bojovať proti bludárom.

[50] Takto sa kázaním môjho predrahého Dominika a mocou ruženca zeme bludárov podriadili Cirkvi, rozdávali sa hojné almužny; stavali sa kostoly a nemocnice. Viedol sa čistý a počestný život, diali sa zázraky. Źiarila najväčšia svätosť s pohŕdaním svetom. Česť Cirkvi, spravodlivosť kniežať, pokoj občanov, počestnosť združení a domácností. Ba viac, pracujúci nezačínali svoju prácu bez toho, že by ma nepozdravili mojím žaltárom a nedali sa na odpočinok, dokiaľ sa ku mne nepomodlili na kolenách. Uprostred noci, ak si spomenuli, že mi nesplatili túto podlžnosť, rýchlo vstali z lôžka a pozdravovali ma s veľkou úctou spojenou s ľútosťou. Taký bol ohlas ruženca, že sa na nábožných hneď hľadelo, akoby boli členmi tohto bratstva. Keď niekto žil ako verejný hriešnik, alebo sa dopúšťal rúhania, hovorilo sa o ňom na spôsobo príslovia. Tento nie je bratom svätého Dominika. Nepomlčím o znameniach a divoch, ktoré som prostredníctvom svätého ruženca vykonala v rôznych krajoch. Zastavila som veľké mory, ukončila strašné vojny, krviprelievania prameniace z nenávisti a napokon som zahnala všetky zlá. Anjeli sa radujú z vašich ružencov, svätá Trojica má v nich zaľúbenie, môj Syn má z nich radosť a ja v nich nachádzam dobro presahujúce všetko, čo si môžete predstaviť.

[51] Zo všetkého, čo sa koná v Cirkvi, ruženec je pre mňa po svätej omši najpríjemnejší [bl. Alan]. Na výzvy blahoslaveného Dominika všetci bratia a sestry jeho Rádu uctievajú môjho Syna a mňa s veľkou nábožnosťou, odriekajúc vždy vrúcne tento žaltár svätej Trojice. Denne sa každý modlil najmenej celý ruženec. Keď sa stalo, že vynechal, považoval deň za stratený. Taká bola nábožnosť tejto praxe, že bratia svätého Dominika z lásky k nej pribiehali dobrovoľne do kostola alebo do chóru. Ak ho niekto konal nedbalo, vravelo sa mu dôverne: Ó, môj drahý brat, ešte ste sa nemodlili Máriin žaltár alebo ste sa ho nemodlili nábožne.”

Dôstojnosť Anjelského pozdravu

[52] Svätí anjeli v nebi pozdravujú blahoslavenú Pannu Máriu týmto pozdravom: Zdravas’. Nie hlasom, ale svojí duchom. Vedia totiž, že jeho prostredníctvom došlo k odškodneniu a náprave za padlých anjelov, Boh sa stal človekom a svet bol obnovený [bl. Alan]. Sám som spoznal silu ohlasovania Pána, modlieval som sa toto pozdravenie s veľkou horlivosťou. A ozaj v mojom prirodzenom ľudskom bytí som prosieval samotnú Máriu v jej božskej milosti a sláve [bl. Alan]. Istej noci jedna žena, združená v bratstve ruženca, odpočívala na lôžku. Blahoslavená Panna sa jej zjavila a povedal: “Neboj sa, dcéra moja, svojej nežnej Matky, ktorej si denne preukazovala zbožné služby; no povzbudzujem ťa, aby si pokračovala. Vedz totiž, že mám takú radosť z Anjelského pozdravu, že ju nemôže žiaden človek objasniť.” [Viliam Pepin, Zlatý ruženec, reč 47]

[53] Potvrdzuje to videnie svätej Gertrúdy. Hľa, čo čítame vo IV. knihe, kapitole XI. jej Zjavení: Ráno na sviatok Zvestovania blahoslavenej Panny Márie, zatiaľ, čo sa v kláštore, kde bývala Gertrúda, spievalo Zdravas’ Mária, svätica videla tri potôčiky vychádzajúce z Otca, Syna a Ducha Svätého a veľmi ľúbezne prenikajúce do srdca Panny Matky. Z jej srdca dravo vystupovali k svojmu prameňu. Týmto pôsobením svätej Trojice bolo Márii dané byť najmocnejšou po Otcovi, najmúdrejšou po Synovi a najláskavejšou po Duchu Svätom. Svätica sa tiež dozvedela, že zakaždým, keď sa veriaci modlia Anjelské pozdravenie, tri tajomné potôčiky prudko zaplavia blahoslavenú Pannu, náhlia sa do jej srdca, potom ho zaplavia podivuhodným potešením a vrátia sa do Božieho lona. Z tejto hojnosti radosti svoju časť prijímajú svätí a anjeli, a tiež všetci, ktorí sa na zemi modlia tento pozdrav, čo obnovuje všetko dobro v Božích deťoch. Hľa, teraz slová samotnej Márie svätej Mechtilde: “Človek nikdy nekonal nič krajšieho ako Zdravas’ Mária.”

[54]Nemožno pozdraviť moje srdce sladšie než slovami plnými úcty, ktorými ma pozdravil sám Boh Otec.” Svätá Panna jednoho dňa povedala svätej Mechtilde: “Hľa, na tomto plášti sú napísané všetky tvoje Anjelské pozdravenia. Keď táto časť môjho plášťa bude plná Zdravas’ Mária, pritiahnem ťa do kráľovstva môjho milovaného Syna.” Dionýz Kartuzián ohľadne zjavenia Márie jednému z jeho klientov poznamenal: “Pozdravujme Svätú Pannu srdcom, ústami a skutkami, aby nám nemusela právom povedať: ‘Tento ľud ma ctí svojimi perami, no jeho srdce je ďaleko odo mňa.

[55] Richard od Svätého Vavrinca vypočítava dôvody, pre ktoré sa na začiatku kázní modlí Zdravas’ Mária:

  1. Bojujúca Cirkev chce napodobniť počínanie anjela Gabriela, ktorý skôr, než svojimi slovami zvestoval Márii dobrú zvesť: “Hľa, počneš a porodíš Syna’, úctivo ju pozdravil Zdravas’ Mária. Tak aj Cirkev, keď ide zvestovať Evanjelium, pozdraví Pannu.
  2. Poslucháči Božieho slova získajú z príhovoru viac plodov. Kazatelia konajú službu anjela. No aby poslucháči vierou porodili Krista vo svojich dušiach, musia obsiahnuť túto milosť Panny, ktorá ho porodila prvá a s ňou sa budú môcť stať matkami Božieho Syna. Lebo bez Márie nemôžu v sebe zrodiť Ježiša.
  3. Skrze Zdravas’ Mária, účinnosť ktorého nám ukazuje Evanjelium, získajú ochranu Svätej Panny.
  4. Vyhnú sa veľkým škodám kázania: Mária, Osvietiteľka kazateľov, osvieti.
  5. Poslucháči podľa príkladu Panny pozornejšie počúvajú a vernejšie uchovajú Božie slovo.
  6. Diabol, nepriateľ ľudského rodu a hlásania evanjelia, je zahnaný ďaleko. Lebo sa treba obávať, podľa Ježišovho slova, aby diabol neprišiel a neuchytil slovo zo srdca poslucháčov; nechce, aby uveriac, boli spasení.

[56] Hľa, čo rozpráva Klement Losoun vo svojom prvom kázaní o ruženci: “Svätý Dominik odišiel do neba, úcta k ružencu ochabla, takmer sa vytratila a bola už ako mŕtva. Tu začal pustošiť rôzne kraje hrozný mor. Nešťastní obyvatelia sa utiekali k jednému svätému pustovníkovi, ktorý žil v púšti v najväčšej odľahlosti a porosili ho, aby ich odporúčal dobrého Bohu. Svätý muž vzýval Matku Spasiteľa, prosil ju, aby sa ich ujala a pomohla im ako Útočište hriešnikov. Mária sa mu zjavila i povedal: ‘Prestali ma chváliť. Preto na nich dopadli nešťastia. Nech sa vrátia k dávnej nábožnosti a okúsia dobrodenia môjho patronátu. Postarám sa o ich záchranu, ak ma chcú uctievať modlitbou ruženca, lebo tento druh psalmódie sa mi veľmi páči.’ Ľudia poslúchli hlas Márie i zhotovili si ružence a modlili sa celým srdcom…”


Sväté metódy, ako sa modliť svätý ruženec a získať milosti z tajomstiev života, umučenia a slávy Ježiša a Márie


Pridaj komentár